Jeugdzorg problemen inspireren tot thriller

Martyn van Beek is lange tijd pleegouder geweest. In die tijd heeft hij veel contact gehad met Jeugdzorg. Die contacten hebben niet altijd een positieve indruk op hem achtergelaten: “Professor Arnold Heertje schreef al dat kinderen de melkkoeien van Bureau Jeugdzorg zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij daar wel een punt in heeft”. Zijn ervaringen, samen met de alarmerende berichten in kranten en media over de Jeugdzorg zijn voor hem de inspiratie om een thriller te schrijven.

“In mijn periode als pleegouder verwonderde ik me er altijd over dat afspraken zo slecht nagekomen werden en er iedere maand een nieuw rapport door een gedragswetenschapper werd opgesteld met een andere conclusie”, vertelt Van Beek:”Het leek wel of er net zo lang gezocht werd tot de eindconclusie overeenkwam met het beeld dat de gezinsvoogd voor ogen had. En dan was ik nog een pleegouder, ik kon me haast niet voorstellen hoe dit moest zijn voor iemand wiens eigen vlees en bloed in het geding was.”

Martyn van Beek schreef eerder al enkele boeken, die helaas niet allemaal even goed verkrijgbaar zijn. Zijn boek “De Strijders van Ta’ab” uit 2012 werd door ons positief ontvangen. Wij beschreven Van Beek toen als iemand met een “enorm sterke fantasie”.

Fantasie + ervaring

In “Engel zonder vleugels” combineert hij deze rijke fantasie met zijn ervaring. Van Beek laat hoofdpersoon Rob in “Engel zonder vleugels” zeggen: “Wat mijn advocaat niet voor elkaar kreeg, dat regel ik vanaf nu wel op mijn eigen manier. Ik krijg mijn zoon terug. Daar heb ik letterlijk alles voor over.” Rob ontvoert de dochter van gezinsvoogd Carla Kruiswijk. In ruil voor haar vrijlating moet Kruiswijk op televisie bekendmaken dat ze tientallen kinderen onterecht uit huis heeft geplaatst.”

Van Beek benadrukt dat dit pure fictie is.  “Zover zou ik zelf natuurlijk niet gaan. Alleen zou ik op sommige momenten niet voor mezelf instaan. Al realiseer ik me direct dat die momenten wel bevestigen wat de gezinsvoogd probeert te zeggen. Dat gebeurt Rob in het boek ook”, legt de schrijver uit.

Als Rob het meisje aan haar moeder terug wil geven, raakt hij volledig de controle over de situatie kwijt. Terwijl de politie hem op de hielen zit, gaat Rob op zoek naar antwoorden. Hij krijgt daarbij hulp van journaliste Ayşe Beyaz. Zij is van Turkse afkomst. Dat is geen willekeurige keuze, aldus Van Beek. “Ayse heeft een eigen verhaal, dat voorkomt uit haar opvoeding en afkomst. Daardoor heeft ze een persoonlijk motief.”

Martyn van Beek (1975) woont in Waalwijk, en schreef enkele goed ontvangen thrillers. Hij heeft in het verleden als pleegouder samengewerkt met Bureau Jeugdzorg. En hoewel fictie, zijn meerdere onderdelen van dit verhaal gebaseerd op eigen ervaringen, en aan hem toevertrouwde ervaringen van anderen.
Zijn eerste speciaal voor audio geschreven serie Tweede Kans won in 2017 de Hebban Award voor Beste Luisterboek en werd vertaald naar het Zweeds.

Lees “Engel zonder Vleugels” zelf!

Koop bij bol.com