Adriaan van Dis schenkt archief aan Literatuurmuseum

Adriaan van Dis is morgen (16 december) jarig. Hij wordt 70. En net zoals Sinterklaas heeft Van Dis besloten op zijn verjaardag cadeautjes uit te delen. Niet aan alle kinderen, maar aan het Literatuurmuseum in Den Haag. Dit museum krijgt van hem zijn literaire archief.

Het archief bestaat onder meer uit manuscripten van romans en novellen als Nathan Sid en Zilver, cahiers met aantekeningen voor onder meer “Ik kom terug” en “Tikkop“, diverse foto’s en literaire cartoons, en correspondentie met collega-schrijvers als Maarten ’t Hart, Geert Mak, Charlotte Mutsaers, Cees Nooteboom, Jan Siebelink, Marten Toonder en Joost Zwagerman.

De Rat van Arras

Ter ere van deze schenking én Van Dis’ verjaardag heeft Alfred Birney  een artikel geschreven over de novelle “De rat van Arras” (1986) van Van Dis.

Deze novelle werpt volgens Birney een lichtspoor vooruit naar een roman als “Ik kom terug” (2014): “Lezers schijnen lang te hebben gewacht op de ‘onzichtbare moeder’ in Van Dis’ werk.  Maar ze was er altijd al, onder meer verhuld in deze lichtvoetige, briljante novelle, die in drie versies bij het Literatuurmuseum ligt.”

Voor de gelegenheid exposeert het Literatuurmuseum deze drie versies in een kleine expositie, met als onder andere een werkschemaatje op een kartonnen kaartje en de eerste versie van het manuscript dat een veelkleurig labyrint is van snel geschreven zinnen, vol doorhalingen en toevoegingen. “Kortom, graffiti voor literatuurwetenschappers en grafologen”.

Logische stap

Het schenken van zijn literair archief aan het Literatuurmuseum is voor Van Dis een logische stap. Hij is immers voorzitter van de Vriendenstichting van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum.