Column HJ Smienk – Deel 5 – Recensies en ermee omgaan.

H.J. Smienk

De inhoud van mijn boek en de verscholen diepe lagen erin, de momenten waar mijn – op ware feiten gebaseerd verhaal – surrealistisch wordt, allemaal punten waarover ik graag praat. Die ik bewust heb weergegeven in het verhaal. Waardoor ik denk dat het gerechtvaardigd is dat mijn boek beschikbaar is voor de lezer. De liefhebber van het hard-boiled verhaal waaraan ik zolang heb gewerkt.

Geen struikelblok zult u zeggen.

Grappig genoeg lees ik in sommige recensies – van de zogenaamde profs – dat men struikelt over de aangezette karakters, die helaas voor hen die het niet begrepen hebben vaker wel dan niet een 1-op-1 beschrijving zijn van de werkelijkheid.

De keren wanneer ik word afgekraakt door een zogenaamde prof, voelt steeds als zeer onprettig. Bijna had dit een valkuil kunnen worden in het verloop van mijn uitgeversavontuur, ware het niet dat de lezersrecensies me erdoor heen hebben getrokken. Laat u niet teveel leiden door recensies over uw boek, want het is uiteindelijk toch enkel en alleen de lezer die bepaalt.

Recensies zijn toch best wel bepalend? Ik hoor het u haast denken. Ze kunnen inderdaad een factor spelen in het uitgeversavontuur, maar zijn verre van bepalend. Dat is het oordeel van de lezer, en daar gaat het om. Zoekt u op het internet maar eens de recensies van Lulu Wang op. Die is zo erg door de mangel gehaald – door de profs – dat het bijna niet te bevatten is. Haar uitgever heeft er – gelukkig voor de recensenten – voor gekozen de laster en smaad niet aan te klagen, maar heeft zijn schrijver ondersteund en van de boeken van mevrouw Wang een succes gemaakt. Van zo’n uitgever kunnen we veel leren. Zo erg ben ik niet afgekraakt, maar wie weet komt dat nog als men deze artikelen leest.
Dergelijke reacties zijn punten die ik voorheen niet heb voorzien. Ik haal ze aan, omdat uit gesprekken met andere debutanten blijkt, dat ook zij vaak tegen deze muur aanlopen. En als je dan het lef hebt om je eigen werk uit te gaan geven, of zoals in mijn geval hiermee de opstart maakt van een in potentie succesvol bedrijf – tenminste als ik mijn eigen bedrijfsplan mag geloven – dan kom je op dit punt meer obstakels, tegen dan de schrijver die zoekt naar een uitgever.

Maar ja, deze wijsheid had ik nog niet in het begin. Toch vind ik het belangrijk om hier extra woorden aan te wijden. Dit zijn namelijk de eerste grote obstakels die je tegenkomt nadat het bedrijf is opgezet, het boek gedrukt en aansluiting bij het CB is gevonden en je je vol vertrouwen gaat begeven in het ogenschijnlijke vriendelijke wereldje van de boeken.
Het heeft even geduurd, maar ik heb de reacties, goed en slecht, geaccepteerd. Sterker nog daardoor heb ik mijn promotie veranderd. Of deze verandering het succes gaat brengen die ik nastreef, dat staat alleen nog in de sterren geschreven. Het antwoord moet ik u tot de volgende week schuldig blijven.

Ciao,

HJ Smienk ©