Confrontatie – Tom Clancy en Mike Maden

Titel: Confrontatie
Auteur: Tom Clancy – Mike Maden
Uitgever: A.W. Bruna
ISBN: 978 94 005 1032 6

Recensie door: Severine

Tijdens een gevaarlijke missie op zee onder extreme omstandigheden komt het Campus-team van Jack Ryan Jr in de problemen. Door een aarzeling van Jack kwamen ze er bijna niet levend uit. Om die reden wordt Jack tijdelijk uit het black ops-team gezet en krijgt hij een eenvoudig werkje toegewezen. Hij moet naar Singapore om er de financiën van een bedrijf te controleren dat op het punt staat te worden overgenomen door een belangrijk Amerikaans bedrijf. Forensisch accountant Paul Brown vergezelt hem bij deze klus.

Al snel blijkt deze routineklus toch niet zo eenvoudig en ongevaarlijk te zijn als Jack eerst had aangenomen. Er is een mol aanwezig in de organisatie die moet worden gevonden voor er slachtoffers vallen.

Terwijl Orkaan Ema zich klaarmaakt om in Singapore aan land te gaan, krijgt Jack een team van huurmoordenaars achter zich aan. Dit kan wel eens de gevaarlijkste opdracht ooit worden.

Drieëntwintigste deel

“Confrontatie” is het spannende 23e deel in de Jack Ryan-reeks van Tom Clancy. Het is het eerste boek dat Mike Maden schreef in deze reeks. Na het overlijden van Tom Clancy namen reeds diverse auteurs zijn taak over om de reeks rond Jack Ryan te laten verder bestaan. Dit keer was de eer aan Mike Maden.

Met “Doodvriezen of verdrinken” (blz 7) opent het eerste hoofdstuk van “Confrontatie”. Onmiddellijk wordt je als lezer in het verhaal gezogen, en krijg je een zindert begin van het boek. De voorbode van een echte topthriller lijkt in de maak. Toch maakt Mike Maden dit niet volledig waar.

Technothriller

Het plot zit op zich zeer goed in elkaar. Er is een mooie afwisseling tussen de harde actie stukken en de rustigere passages. Het verhaal leest zeer vlot, is spannend, en blijft de hele tijd boeien. Technisch zit het boek ook uitmuntend in elkaar, je krijgt als lezer meer dan voldoende informatie over de gebruikte technologie in het verhaal. Wat niet verwonderlijk is, gezien Mike Maden bekend staan als auteur van technothrillers. Ook het hoofdstuk rond het vechten met/tegen messen is zeer interessant en uiterst realistisch weergegeven.

“Als je ooit tegenover een echte meester met twee messen staat’, zei hij tegen Jack, “bid dan tot God en vraag Hem of Hij er klaar voor is je in de hemel te ontvangen, want dan zul je zeker sterven” Amador boog zich dichter naar Jack toe. “Met andere woorden, mijn vriend: ren alsof de duivel je op de hielen zit!” (blz. 48)

Gemiste kans

Wat echter beter kon, was het doortrekken van een bepaalde verhaallijn in “Confrontatie”. Na enkele hoofdstukken gaat het verhaal over de rakettesten van Noord-Korea, en de wisselwerking tussen de verschillende grootheden daarrond. Maar helaas blijft het daarbij, en focust de rest van het verhaal rond de opdracht van Jack in Singapore. Wat ook de bedoeling lijkt, als je de achterflap van “Confrontatie” leest. Een verhaallijn die sterk is en uitstekend in elkaar zit. Maar het blijft toch wat een gemiste kans dat Mike Maden de gekozen kaart niet wat verder heeft doorgetrokken doorheen het verhaal. Want nu is het wat onduidelijk om te zien wat de meerwaarde ervan was.

Evolutie

Mike Maden slaagt erin om de personages goed weer te geven. Ze hebben allen een duidelijk gevormd karakter en evolueren doorheen het verhaal. Zeker wat Paul Brown betreft. Een stille, vriendelijke accountant met een geheimzinnig verleden, die meer in zijn mars heeft dan je aanvankelijk denkt. En pas in het laatste hoofdstuk vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.

Voor wat Jack Ryan Jr. betreft, is zijn personage reeds eerder gevormd door Tom Clancy zelf. Het blijft dan altijd moeilijk als andere auteurs het werk overnemen, want hoe dan ook krijgt het personage invloeden mee van de nieuwe auteur. Voor wie reeds meerdere boeken uit de serie las zal dit ongetwijfeld merken. Voor mij was “Confrontatie” echter een eerste kennismaking met Jack, en het personage was zeker voldoende duidelijk neergezet. Dus het verhaal is perfect los te lezen van de reeks.

Eigen stijl

Hoe de schrijfstijl van Mike Maden zich verhoudt tegenover die van Tom Clancy kan ik moeilijk beoordelen. Zoals hierboven reeds aangehaald bij de personage vorming, zal ook hier vast en zeker wel een verschil in te vinden zijn. Iedere auteur heeft immers zijn eigen schrijfstijl, en kleurt het verhaal op zijn manier. Ik vond “Confrontatie” alvast erg aangenaam en spannend om te lezen, en het verhaal had de hele tijd mijn aandacht. Of de echte Tom Clancy fan het ook zo goed vinden, is aan hen om te ontdekken. Ik ben alvast heel blij om met dit boek kennis te hebben gemaakt met de reeks, en ben dan ook van plan om ook de eerdere delen te lezen. Jack Ryan Jr. heeft er een fan bij!

Waardering: 8/10

Lees “Confrontatie” zelf!

Koop bij bol.com