Auteur: Kurt Vonnegut
Uitgeverij:
J.M. Meulenhoff
ISBN:
9789029082464

Deze recensie kan kort zijn. Heel kort. Een woord volstaat om dit boek te beschrijven: geniaal!

Kurt Vonnegut, geboren in 1922, maakte vanuit een krijgsgevangenenkamp het bombardement op Dresden in 1945 mee. Hierover schreef hij eerder een bestseller getiteld “Slaughterhouse Fire”. Hij staat bekend als een groot auteur. Maar tot nu toe heb ik nooit iets van hem mogen lezen. Gelukkig stelde Meulenhoff me in staat om dit boek eens tot me te nemen. In dit boek komt de stijl die volgens kenners typisch “des Vonneguts” is duidelijk naar voren: geschreven in eenvoudige taal, met een flinke dosis satire en zwarte humor, met de vergankelijkheid van het menselijk bestaan als centraal thema.

In “Armageddon achteraf” put Vonnegut ook weer uit zijn oorlogservaringen, waarbij hij op enorm boeiende wijze het leven in een krijgsgevangenenkamp weet te beschrijven. Het realisme is enorm. Dit realistische schrijven slaat ook over op de stukken die -bij mijn weten- geheel op fantasie berusten: het gebruik van de tijdmachine om in de Eerste Wereldoorlog te helpen, en de bevrijding van Tsjechië vanonder het juk van de Russen zijn voorzover ik weet niet in de geschiedenisles aan de orde gekomen. Maar: als over 50 jaar archeologen alleen dit boek vinden, dan zullen ze allemaal weten dat die tijdmachine bestond, en dat de Koude Oorlog inderdaad was geëscaleerd.

Je kunt je niet voorstellen dat het beschrevene gebeurd, je kunt je niet inleven… nee, je zit middenin het beschrevene!

Ik had voor dit boek eigenlijk een week uitgetrokken, maar toen ik ‘s avonds eenmaal begon met lezen kon ik niet stoppen. De dag erna verscheen ik door slaaptekort getekend op mijn werk. Maar het boek had ik uit.

Helaas is “Armageddon achteraf” het laatste boek van deze in 2007 overleden auteur. Maar het is en blijft een absolute aanrader!

“Armageddon achteraf” zelf lezen?