John Grisham schrijft open brief over nieuwste boek

g

John Grisham is bij de liefhebber van thrillers geen onbekende. Ook bij ons worden zijn boeken over het algemeen gewaardeerd. De Grisham-formule is bekend: een misdaad, een advocaat en een of ander vuil spel. Maar zijn nieuwste boek, “Het Eiland” wordt iets anders. John Grisham heeft hierover een open brief aan zijn lezers gestuurd. De open brief van John Grisham lees je hieronder.

Beste lezer,

Het eiland is mijn dertigste roman. Terwijl ik dit schrijf, kijk ik naar al die boeken die netjes naast elkaar in een boekenkast in mijn kantoor staan. En dan ben ik weer dankbaar dat ik al zo lang mag schrijven.

Hoewel ik ernaar streef dat elk boek anders is, en hopelijk beter, bevatten veel van mijn legal thrillers dezelfde elementen en onderwerpen. Natuurlijk mag je rekenen op een heleboel advocaten, misdaden, rechtbanken, processen, beroepszaken en dergelijke. Veel van deze boeken gaan over zware onderwerpen, zoals de doodstraf, verkeerde vonnissen en corruptie binnen het rechtswezen.

Maar mijn andere boeken probeer ik luchtiger te laten zijn. Ik heb twee boeken geschreven over football, een over honkbal en een humoristisch boek over mensen die Kerstmis overslaan. Waar Het eiland bij hoort? Laat ik alleen zeggen dat ik een spannend boek wilde schrijven zonder ook maar één advocaat erin, en daar ben ik bijna in geslaagd. Er verschijnen er wel een paar, in het laatste hoofdstuk, maar alleen omdat ik wel moest.

Het eiland is puur vermaak, bedoeld als een lekker leesbaar boek en geschreven met het strand in het achterhoofd. Sterker nog, het strand is een belangrijk element in het verhaal, doordat de meeste gebeurtenissen vlak bij de oceaan in Florida plaatsvinden.

De antiheld is de kleurrijke Bruce Cable, eigenaar van de mooie boekwinkel Bay Books en een serieuze verzamelaar van eerste drukken. Slechts een handvol mensen weet dat Bruce zich af en toe in de kwalijke wereld van gestolen zeldzame boeken begeeft.

Wanneer een paar kostbare manuscripten worden gestolen, wordt Bruce verdacht. De heldin, Mercer Mann, is een jonge niet-geslaagde schrijfster die wordt ingehuurd om naar Camino Island te gaan, waar ze zich een plekje moet verwerven in Bruces groepje literatuurminnaars in de hoop dat ze iets belangrijks te weten komt. En dat gebeurt ook!

Het was geweldig om dit boek te schrijven. Ik hoop dat u er net zo van geniet als ik.
Het allerbeste,

John Grisham